Historien om Liza

Mitt foto
Skara, Västra Götaland, Sweden
Jag är en nybliven mamma som oxå är trädgårdtok och scrappare! Stolt katt och akvarie-ägare... Jag blir jätteivrig när jag får lära mig nya saker, så just nu är det bebis som gäller till 200% Snart är det sommarsäsong igen och då är det spaden och fröpåsarna som tar upp all tid... Min trädgård ligger i Zon 3, utanför Skara och är ca 3500 m2... ... ... ... Fast att njuta av livet och bara ta det lugnt hinner jag allt med oxå! =)

tisdag 25 september 2007

Dahliaknölar...


Jag grävde upp mina dahliaknölar härom dagen.... Nu ska jag bara plugga på hur jag ska förvara dom över vintern...
Här har vi ju min enda Dahlia-bukett i år...



* För att undvika att frosten tar dem redan den första frostnatten, är det en bra idé att täcka dem med fiberduk, om man misstänker att det kan bli nattfrost.
Det gjorde jag några veckor, men orkade inte längre nu...

* Man kan mycket väl vänta tills frosten har tagit blasten innan man tar upp knölarna. Fixat - dom var fula och bruna...

* Men så kommer till slut en så kall natt att dahliorna ligger där som en tröstlös, gråbrun hög på morgonen. Då är det dags att klippa stjälkarna ca. 10 cm ovan jord, forsla bort blasten (går bra att ha i komposten om inga virusangrepp syns!) och gräva upp knölarna försiktigt! Använd grep och ta i ganska rejält, då knölarna vanligen är betydligt större nu än när du planterade dem i våras! Fixat! Men jag använde spade så jag råkade skada en del rötter lite... Men jag får hoppas det går bra ändå...

* Låt en del av jorden vara kvar på knölarna, lägg dem stående i luftiga lådor och ställ dem luftigt och torrt för att torka något. Fixat. Det står i papperspåsar i en plastback under trappan. Ska ta in dom idag i rumsvärmen.

* Glöm inte sätta namnlapp på varje knöl, du kommer säkert inte ihåg på våren vad du hade! Skriv färg, höjd och sortnamn och fäst med bast e.d. på knölens "skaft". Jag kommer inte ihåg vilka jag planterade vart och eftersom inte alla stackare blommade vet jag bara på ett ungefär vilka sorter jag har vart... Men dom är namnade =)

* När knölarna har torkat något, häll på en lätt fuktig sand/torvströblandning (ca 60/40) över dem och förvara lådorna torrt och frostfritt. Förvara dem i ett utrymme som är sval (12 -15 grader) och ej framför ett fönster. Täck lådan med något mörkt, luftigt tyg som hindrar ljusinsläpp. Hmmm.... Visste inte att dom ville ha det så varmt... Får nog ställa dom i den kalla garderoben vid sovrummet...

* Tänk dock på att dahliaknölar är mums för möss och råttor! Se till att förvara dem så att inga gnagare kan ta sig dit och kalasa under vintern! Musskydda dom? Det räcker ju inte med tyg...

* Så får då knölarna sin välbehövliga vintervila. I mitten på april tas de fram för koll och plantering i kruka. Krukorna vattnas och sköts om under 6-8 veckor och har då fått en bra start för utelivet i rabatten som börjar i juni. Naturligtvis kan du sätta dina dahliaknölar direkt i din rabatt när frostrisken är över. Du får då räkna med en senare blomning än om du driver dem inomhus först. Jag ska nog förodla dom i växthuset som jag gjorde i våras. De blir större och blommar tidigare =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar